FOTOGRAF GÖRAN STRAND - Fotograf i Östersund Frösön Jämtland Norrland

Recensioner av boken Jämtlandsnatt

Jan Sandström för SAAF - Svensk AmatörAstronomisk Förening
2012-11-26

Jämtlandsnatt

Göran Strand, Jengel Förlag AB, Samuel Permans Gata 9, 831 31 Östersund, 2012, ISBN 978-91-88672-85-8, inbunden, 116 sidor

Jag vågar påstå att den här bedövande vackra boken är ett unikum i sitt slag i Sverige. Så vitt jag vet är det här den första svenska boken någonsin som ägnar sig åt astrofotografering. Låt oss se på de yttre ramarna först. Storleken 27.5 x 27.5 centimeter gör den nästan till en ”Coffee-table” bok. Därtill inbunden, papper av bra kvalitet och ett sidomfång på 116 sidor. Boken är indelad i fem huvudavsnitt som dock är lite flytande. Det är Solen, Nattlandskap, Månen, Norrsken och Vintergatan. I förordet berättar fotografen själv Göran Strand, boendes på Frösön hur han redan som barn blev biten av astronomin och natthimlens skönhet. Hur han som 15-åring första gången fick se Saturnus i en fågelkikare och därefter var fast. På 1990-talet började han fotografera och år 1998 när han köpt sitt första teleskop föddes planerna på att börja med astrofotografering. Resultatet ser vi här. De flesta av bilderna, varav många sträcker sig till dubbeluppslag, har en skönhet av episk klass. Här och där ser vi dock att herr Strand även behärskar att fotografera svåra detaljer av närmast vetenskaplig karaktär. Jag tänker på ett dubbeluppslag av solen som visar en otrolig detaljrikedom. Även om de flesta fotografierna är tagna under dygnets mörka timmar, spänner boken över himmelska fenomen som man kan observera även dagtid. Göran Strand berättar hur han i de flesta fall försöker att noggrant planera och välja vyer i förväg. Sedan är det bara att hoppas på att vädergudarna samarbetar. Texterna är sparsmakade, informativa och också lite reflekterande, nästan meditativa. Boken är tvåspråkig, med ackompanjerande engelsk följetext.

Säkert kommer en och annan tekniskt sinnad amatörastronom och astrofotograf att grumsa för att författaren inte anger exponeringstider, bländaröppningar, kameror och annat, men i en sådan här vacker bok tycker jag att det bara känns skönt att kunna lägga allt sådant åt sidorna och bara försjunka in i motiven. För den som vill ha teknisk information går det säkert bra att kontakta författaren. Själv är jag mer än nöjd med att få ta del av stjärnhimlen, prunkande norrsken och annat genom Göran Strands kameralinser. De astronomiskt intresserade i vårt avlånga land kan också ta del av Göran Strands fotografier i våra svenska astronomimagasin. Jag hoppas verkligen att den här fantastiska boken mottas som den förtjänar och att vi också i framtiden får njuta av flera publikationer av denne nattligt orienterade jämte. Boken kan endera beställas från Förlaget (se ingressen) eller direkt från författaren. Men kanske är det lovvärt att fråga efter den i er lokala bokhandel. På så sätt får ju fler människor upp ögonen i bokstavlig bemärkelse för universum.

Jan Sandström, amatörastronom

Källa: http://www.saaf.se/recensioner.php (Klicka på fliken övrigt)

Rymdkanalen.se
2012-12-03

Bokrecension - Jämtlandsnatt

En av de nya arbetsuppgifterna när man jobbar på Rymdstyrelsen är att recensera böcker. Njae, inte riktigt. Men är man infödd jämt och boken Jämtlandsnatt just publicerats så ställer man gärna upp. Kopplingen till rymd är att fotografen Göran Strand i boken visar drygt hundra sidor vidunderligt vackra bilder av solen, månen, Vintergatan norrsken och nattlandskap. Och samtliga fotografier är tagna någonstans i Jämtland.

Att vara född och uppvuxen i Jämtland ger förstås boken en extra dimension. Varje bild beskrivs kort och Göran berättar samtidigt varifrån och när den tagits. Alla från landskapet kommer att känna igen de flesta vyerna, allt i från Östersunds rådhus och Storsjöyran(!) till Storsnasen och bron i Lit. Jämtlands långa vinternätter och korta sommar dito ger fina förutsättningar för både dramatiska och trolska fotografier. Samma förutsättningar finns förstås på de flesta håll i norra Sverige och en del av Görans budskap är att de skådespel och fenomen han fotograferat kan upplevas av alla bara du ger dig ut i naturen.

En bit utanför stadsmiljön, där himlen på natten inte förorenas av vårt eget artificiellt producerade ljus, är det mycket lättare att se stjärnor, planeter, norrsken och Vintergatan. Göran fotograferar dock inte enbart himlen utan nästan alla bilder visar samtidigt landskap, miljöer och andra människor, allt för att vi skall få ett perspektiv på vår plats i universom.

Jag har själv tillbringat många sommarnätter med flugspöt i hand i de jämtländska fjällen eller klivit ur bilen ”mitt ute i skogen” kalla vinternätter på väg hem till Östersund och fått uppleva en del av det som Göran fotograferat. Kameran har åkt fram någon gång men det brukar inte bli mycket att skriva hem om. Tur att Jämtlandsnatt nu gjort dylika amatörförsök onödiga!

Christer Nilsson, handläggare för industriärenden på Rymdstyrelsen

Länstidningen i Östersund
2012-12-12

Jämtlandsnatt väcker inspiration

Astrofotografi förknippas ofta med bilder från rymden, exempelvis en stjärna, månen eller galaxer. Bilden är ofta fotograferad nattetid med teleskop eller liknande för att få blicken att vandra längre bort än ögat klarar av.

Landskapsfotografi är ofta bilder som är fotograferade i dagsljus, ibland med vidvinkel.

Det astrofotografen Göran Strand gör i sin bok Jämtlandsnatt är att på ett personligt sätt kombinera dessa två fotograferingstekniker. Detta leder till landskapsbilder fotograferade nattetid där betraktaren även får se ut i rymden på samma bild. Om den tekniken har ett namn vet jag inte, jag kallar det för astroskapsfotografi.

Boken tar med oss på en resa över himlen som börjar med solen, vidare mot nattlandskap, månen, norrsken och vintergatan. Bilderna är inte bara astroskapsfotografi, utan betraktaren får även chans att se både solen och månen på väldigt nära håll. En bild på solen som sveper sig över ett uppslag i boken har en otrolig detaljrikedom. Att Strand klarar av detta rent tekniskt är fascinerande. Jag förstår att NASA har varit intresserad av hans bilder.

Bilderna är fotograferade i Jämtland, eller från Jämtland kanske är mer korrekt uttryck i detta sammanhang. Det finns bland annat bilder fotograferade från Bynäset, Lugnvik, Frösön, Bydalen och Andersön.

Att Göran är begåvad på sitt område står klart i mina ögon.

Göran avslutar boken med texten "med den här boken hoppas jag ha fascinerat, inspirerat och väckt nyfikenhet. Förhoppningsvis vill nu även du ge dig ut för att upptäcka den jämtländska natten". Jag är en inbiten dokumentär- och pressfotograf som tycker att landskapsfotografi är tråkigt. Men Göran har lyckats inspirera mig, jag funderar på att redan i natt sätta på vidvinkelobjektivet på kameran, plocka fram stativet och mina varmaste vantar för att sedan ge mig ut i Jämtlandsnatten och tillämpa astroskapsfotografi.

Robert Henriksson, Länstidningen i Östersund